زمزم سیاست 51خاتمی

کریم ارغنده پور...جشن یلدای مجله چلچراغی ها که باحضورخاتمی برگزاربرخلاف هر سال امسال به جای حافظ 4 دیوان شعر آورده بودند تا خاتمی به دلخواه خود یکی از آنها را انتخاب کند: دیوان سعدی، شاهنامه، شمس و حافظ. ولی خاتمی در انتخاب حافظ تردید نکرد و گفت که یلدا همیشه با حافظ بوده است. حافظ را باز کرد و شعر را دید و کمی تامل کرد. آن را به عموزاده خلیلی مدیرمسول چلچراغ که کناردستش نشسته بود نشان داد و خواند:

زدر درآی و شبستان ما منور کن/ هوای مجلس روحانیان معطر کن

هنوز مصرع اول را نخوانده بود که فضای مجلس پر از شادی شد همه کف زدند و یکی گفت ببینید نظر حافظ هم این است که شما بیایی.

خاتمی خواندن را ادامه داد:

به چشم و ابروی جانان سپرده ام دل و جان/ بیا بیا و تماشای طاق و منظر کن

وقتی به کلمه “بیا بیا” رسید دوباره جمعیت کف زدند و شادمانی کردند. دیدم خود خاتمی هم برقی در نگاهش می درخشد اگرچه چهره اش جدی است. خواندن را ادامه داد و جمعیت با خواندن هر بیت دست می زدند:

حجاب دیده ادراک شد شعاع جمال/ بیا و خرگه خورشید را منور کن

و الی آخر (غزل 387)نقل ازروزنه لینک خانم محتشمی پور

سیدمحمد خاتمی:تفسیرمتصدیان انتخابات از سخنان اخیر رهبری نگران کننده است

 

5دی، سیدمحمد خاتمی با تاکید بر ضرورت حضور مردم در عرصه‌های مختلف، به ویژه انتخابات، این امر را لازمه حل مشکلات دانست. به گزارش ایسنا، وی که در دیدار با جمعی از نمایندگان اقشار مختلف مردم استان کرمانشاه سخن می‌گفت، افزود:<کرمانشاه استان بزرگی در تاریخ و دارای موقعیت مهمی در جغرافیای ایران است و نمونه و نماد و رنگین کمانی از تنوع و تکثر قومی و گرایشی در ایران عزیز ماست که همواره مظهر همزیستی و همیاری همه تنوع‌های مختلف بوده است؛ البته در عین این تنوع، شاهد وحدت ملی در این خطه هستیم.> رئیس بنیاد باران در ادامه تاکید کرد:<کرمانشاه شهر ایمان، مقاومت و پهلوانی است.> رئـیس‌جمهور سابق کشورمان همچنین با اشاره به عدالت اقتصادی گفت:< اسلام به درآمدهای مشروع احترام گذاشته است و ثروت‌اندوزی برای جامعه و البته تامین عدالت و توزیع عادلانه ثروت در جامعه از اهداف اسلام است. مهم‌تر از همه آنها نیز ادای حق و حرمت مردم است و حاکمیت انسان بر سرنوشت خود نیز از مصادیق عدل است.> وی افزود:< ما اصولگرا هستیم که می‌گوییم اصل مهم انقلاب اسلامی، آزادسازی مردم از قید استبداد و وابستگی و عقب افتادگی بود و این امر باید تحقق پیدا کند. اسلامی که امام خمینی می‌گفت باید نظام به آن پایبند باشد، به آزادی انسان، حق و حرمت آن، پیشرفت جامعه و رفع تهدیدها و مشکلات و تمامیت ارضی اهتمام می‌کند، والا اسلامی که مردم را قبول نداشته باشد و برای آنها حق قائل نباشد، اسلام نیست.> رئـیـس مـوسـسـه بـیـن‌الـمـلـلـی گـفـتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گفت:<اسلامی که ما می‌گوییم به همه انسان‌ها با هر دین و نژادی این حق را می‌دهد که حاکم بر سرنوشتشان باشند و همه باید مشارکت داشته باشند. رضایت و رای مردم برای امیرالمومنین با آن مقام و منزلت مهم بود. اینها مسائلی است که مورد خواست ما هم هست.> خاتمی در ادامه تاکید کرد:< در دوران ما برای تحقق اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت و مبنا بودن رای مردم، راهی جز انتخابات آزاد که مردم با شوق و ذوق در آن شرکت کنند و برگزینند و گزینش آنها مورد احترام باشد، بدون اینکه در مقابل وی کارشکنی کنند، نیست.> وی در ادامه تصریح کرد:<اینها از اصول است؛ شعارها محور و معیار نیست و نباید حرف‌هایی بزنیم که با این اصول در تضاد باشد.> رئیس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت: <رهبری اخیرا مطالبی کلی و اساسی فرمودند، ولی متاسفانه بعد از سخنان ایشان، برخی کسانی که تکلیفشان حفاظت از رای مردم و نظارت بر انتخابات است آمدند و تفسیرهایی کردند که به نظر ما عجیب است و می گویند رهبری تکلیف را مشخص کردند که چه کسی انتخاب شود و چه کسی در صحنه بیاید و این طور القا می‌کنند که یک جریان باید بماند و جریان دیگر باید کنار برود؛ مگر رهبری خودشان نمی‌توانند مطالب را بگویند؟ در همه دوره‌ها ایشان فرموده‌اند که دخالتی در انتخابات نمی‌کنند و از هر کسی که رای بیاورد حمایت خواهند کرد.> خاتمی اظهارکرد:< این تفسیرها ما را نگران می‌کند که آنها تکلیفشان را این طور بدانند که در مقام عمل هم فقط به خواست خود توجه کنند و خلاف قانونی که معین شده است، عمل کنند.> وی همچنین با اشاره به انتخابات گذشته مجلس گفت:<ما در آن انتخابات شاهد قلع و قمع شدن نیروهای اصلاح‌طلب بودیم که عمده چهره‌های شناخته‌شده ما را حذف کردند؛ ولی با این وجود حدود 60 نفر از 105 نفری که امکان رقابت در شهرستان‌ها داشتند بــه مـجـلــس راه یــافـتـنـد. سـوال ایـنـجـاسـت اگـر واقـعـا اجـازه حضورنامزدهای مورد قبول ما در 290 کرسی را می‌دادند امروز ترکیب مجلس چگونه بود؟ اینها خلاف موازین و اصول است، نه آنچه ما به آن معتقدیم و عمل می‌کنیم.> خاتمی در ادامه گفت:<جنبه دیگر انتخابات خود مردم‌اند. اگرمردم در انتخابات پرشور شرکت کنند، در این صورت هر تعرضی خنثی خواهد شد . هر زمان میزان مشارکت مردم بیشتر بوده، شاهد حضور متفاوت در عرصه بودیم؛ بنابراین مردم باید در عرصه بیایند، در این صورت هیچ تصرف، معجزه و سحری نمی‌تواند خواست مردم را دچار مشکل کند.> وی همچنین گفت:< امیدوارم دست‌اندرکاران انتخابات نیز در اجرا اطمینانی به‌وجود بیاورند که از رای و نظر مردم حفاظت خواهند کرد نه اینکه عده‌ای با امکاناتی که دارند و حاضر به پاسخگویی در مقابل مردم نیستند، رفتارهایی کنند که شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست>! خاتمی ابراز عقیده کرد:< در زمان ما سند چشم‌انداز به عنوان نقشه راه تدوین و تصویب شد. اگر واقعا مملکت به سوی آن اهداف می‌رود باید آن راه ادامه یابد، ولی اگر در آن مسیر نیست و یا در خلاف آن است، باید در سیاست‌ها و کارها تجدیدنظر کرد.به نفع مسئولان فعلی است که اگر می‌خواهند در انتخابات بیایند و رای مردم را داشته باشند بگویند مسیر طی شده اشتباه بوده و برای ادامه کار برنامه داشته باشند، تا در مسیر تدوین شده‌ای که چشم‌انداز معین کرده است، حرکت کنیم.> وی در پایان گفت:< در انتخابات باید این تضمین داده شود که سلیقه‌های مختلف بتوانند حضور داشته باشند و از رای مردم حفاظت خواهد شد. مردم نیز باید پای صندوق‌ها بیایند و بدانند، می‌توانند به خواستشان برسند و اگر نیامدند انتظار نداشته باشند آنچه می‌خواهند تحقق یابد.>

سیدرضاخاتمی

مناظره خواندنی روانبخش ازفرقه مصباحیه وسیدرضاخاتمی ازطرفداران اسلام امام خمینی - آفتاب یزد:مراسم مناظره با عنوان "خط امام (ره) کجاست" 30آذراز سوی بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد. محمدرضا خاتمی در ابتدای این مراسم با تاکید بر اینکه امام (ره) معتقد به زمان و مکان بود، اظهار داشت: این مسئله را می‌‌توان در احکام و سخنرانی‌های امام(ره) و رفتار ایشان مشاهده کرد. البته بسیاری از حرف‌‌های امام عام بود و بخشی از آنها مختص به زمان و مکان خاصی است که برای فهم آن باید فلسفه زمان و مکان را دریافت. ‌ ‌وی با تاکید بر اینکه امام(ره) یک رهبر واقعی بود، تصریح کرد: ایشان نسبت به جناح‌‌های سیاسی موجود بی‌تفاوت نبود و حالت پدرانه داشت؛ یعنی اجازه حذف جناحی از سوی جناح دیگر را نمی‌‌داد. امام(ره) هیچ گاه امری را به جناح‌‌ها و ارکان‌‌های حکومتی تحمیل نکرد. اما نباید تردید کرد امام زاویه دید سیاسی داشت و به جناحی نزدیک‌‌تر از جناح دیگر بود.نایب رئیس مجلس ششم با بیان اینکه اشتباه است که تنها کلام امام(ره) را در نظر بگیرید، گفت: امام روش، سنت و اخلاق نیز داشت که محل اعتبار است. امام در سیاست ورزی مکتب داشت ومعتقد بود اگر حکومت را نداشته باشیم امکان پیاده کردن احکام خدا وجود ندارد. وی به تاکید امام (ره) بر اتکا به مردم اشاره کرد و این موضوع را اولین اصل در مکتب سیاسی امام عنوان کرد.عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی گفت: امام(ره) بر اسلامی بودن امور تاکید داشت و در این مورد به دشمنان نهیب و به دوستان هشدار می‌‌دادند. امام (ره) قرائت خاصی از اسلام داشت و ولایت فقیهی که امام(ره) مطرح کرد را برخی مراجع قبول نداشتند. ‌به گفته نایب رئیس مجلس ششم، حضرت امام(ره) حکومت را یک مجموعه می‌‌دانست و معتقد بود که یک فرد همه چیز نیست.دبیرکل سابق جبهه مشارکت ایران اسلامی با اشاره به مصلحت‌‌سنجی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: برای ایشان رای مردم از اهمیت خاصی برخوردار بود و مجمع تشخیص مصلحت یادگاری است که نظام را از بن بست خارج می‌‌کند؛ ایشان حتی فرمودند که اگر مصلحت است، احکام اولیه هم تعطیل شود. امام(ره) به اصلاح اعتقاد داشت و اعتقادی به خشونت نداشت.خاتمی در ادامه با اشاره به بخشی از اظهارات روانبخش مبنی بر اینکه افکار امام(ره) در جامعه مسلط است،گفت: این اظهارات را قبول ندارم، امروز افکار امام(ره) غریب است. از بسیج که خود را پیرو راه امام(ره) و رهبری و حافظ نظام و انقلاب می‌‌داند، انتظار داریم که از جناح‌‌گرایی دوری کند و به جای آن، به کار عمده و علمی بپردازد که این کار، پشتیبانی از نظام است. بسیج باید به اموری مانند نظرسنجی در مورد این که جایگاه امام(ره) در بیست سال پس از رحلت ایشان کجاست و میزان شناخت نسل جوان از ایشان در چه حد است، بپردازد و نتایج را به مسئولان ارائه دهد.عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت اساسی‌‌ترین بحث حکومت اسلامی را ولایت فقیه نامید و گفت: هم مخالف و هم موافق ولایت فقیه نباید در این امر تردید کند و این بحث از روز اول مطرح بوده است اما چرا اجازه نمی‌‌دهند در مورد آن بحث شود؟ این کرسی‌‌های آزاداندیشی که ایجاد شده است، چرا که در این مورد بحث نمی‌‌کنند البته قبل از آن تضمین شود که فردی اخراج و یا حقوق او قطع نمی‌‌شود. اسلام در همین مخالفت‌‌ها و موافقت‌‌ها رشد کرد.خاتمی همچنین با انتقاد از اظهارات روانبخش مبنی بر اینکه دولت نهم احیاگر گفتمان امام(ره) بود، خاطرنشان کرد: تورم از 11 درصد به 25 درصد رسید، یعنی بیش از دو برابر مردم را فقیرتر کردند، این گفتمان امام(ره) است؟ بسیجیان چرا تکان نخوردید؟ من هم بسیجی بودم که الان من را در بسیج راه نمی‌‌دهند اما خیلی ناراحت شدم. انتصاب آدم 160 میلیاردی راه امام(ره) بود؟ شما را به خدا قسم دست از سر امام (ره) بردارید و بیش از این ایشان را خراب نکنید.وی در پاسخ به انتقادات روانبخش مبنی بر اینکه نباید از امام(ره) انتقاد کرد، گفت: مگر چه اشکالی دارد امام(ره) نقد شود، حضرت علی (ع) فرمود من هم فوق آن نیستم که خطا نکنم. امام (ره) فرمودند که همه ملت موظف به نظارت بر امور هستند و اگر کسی کار خلافی کرد، مردم باید به او اعتراض کنند.خاتمی از برخی اقدامات دولت‌‌مردان نهم انتقاد کرد و با اشاره به اینکه مشایی در زمانی ملت اسرائیل را دوست نامیده بود، گفت: معاون رئیس‌‌جمهور اشتباهی کرده است، اما آقای رئیس‌‌جمهور چرا از آن حمایت کرده است. مگر مراجع قم نامه ننوشتد؟ این خط امام(ره) است؟خاتمی با رد برخی ادعاهای روانبخش مبنی بر عملکرد اشتباه دولت خاتمی و وجود وزیران تقلبی در این دولت گفت: در این دولت چشم و گوش و دوربین‌‌های مخفی زیاد بود، بنابراین چیزی مخفی نمی‌ماند. قوه قضاییه مجازات‌‌های زیادی می‌کرد و سروصدا زیاد بود. عملکرد صداوسیما که یادتان است؛ کدام وزیر تقلبی بود.عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت افزود: احمدی‌‌نژاد می‌گوید که 16 سال چپاول انجام شده است. این چپاول‌‌ها در دوران که بود؟ مگر در این سال‌‌ها بر دولت‌‌ها نظارت نمی‌‌کردند. جفایی که بر ولی‌فقیه می‌‌کنید، دشمن نمی‌‌کند. وی ادامه داد: اگر مبنا را تعریف و تمجید مقام رهبری از دولت نهم گذاشته‌‌اید، مگر ایشان از دولت خاتمی تعریف نکرد و این دولت را صادق ننامیدند؟آقای روانبخش شما در روزنامه‌‌تان دروغ ها و افتراهایی را به دولت خاتمی نسبت دادید و گفتید ته دل ولی‌‌فقیه یک چیز دیگر است. بس کنید!‌ ‌دبیرکل سابق جبهه مشارکت با اشاره به انتقاد روانبخش از لایحه منع تبعیض از زنان که در مجلس ششم مطرح و شورای نگهبان آن را رد کرد، گفت: مجلس این موضوع را مطرح کرد و با مراجع نیز در این خصوص وارد بحث شد که رد شد اما سروصدایی نداشت. به عنوان هیات رئیسه مجلس ششم با مراجع و علمای زیادی ملاقات کردیم. آنها هم انتقاد، تایید و دعا کردند اما خدمت آقای مصباح نرفتیم(که در این هنگام روانبخش خطاب به خاتمی گفت شما را راه نمی‌‌دهند.) خاتمی در پاسخ به این سوال که »امام (ره) نظارت استصوابی را بر جبهه ملی و نهضت آزادی واجب دانستند، پس چرا از آنها حمایت می‌‌کنید« گفت: پس از رحلت امام(ره) مگر همین شورای نگهبان، اعضای نهضت آزادی را برای مجلس پنجم تایید صلاحیت نکرد؟روانبخش پس از این گفته خاتمی خطاب به وی گفت: صحت ندارد. خاتمی پاسخ داد: صحت دارد. روانبخش مجدداً اظهار داشت: سند بیاورید تا من در پرتو چاپ کنم. خاتمی به وی گفت: سند در وزارت کشور است و آن را برای شما ارسال می کنم. در زمان حضرت امام(ره) هیچ توهینی به اعضای جبهه ملی نشد و در این مورد باید به رفتار امام(ره) با مخالفانشان توجه کرد.خاتمی در پاسخ به روانبخش که مدعی بود نامه خرازی به آمریکا اکنون رو شده است، گفت: صادق خرازی اینجاست و مقام رهبری هم ایشان را می‌شناسد. برخی ارتباطاتی با آمریکا دارند و زمان اوباما آنجا خیمه زده بودند زیرا می‌‌دانند که بوش از این نامه ناراحت است.

 

 

/ 0 نظر / 5 بازدید